Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Alors que nous les voulions fécondes, il arrive que nos amours restent stériles. Le ciel serein s’obscurcit alors brutalement, gâchant le bonheur d’un couple que rien ne semblait pouvoir contrarier. La médecine peut aujourd’hui soulager cette souffrance de la stérilité grâce à ce que l’on a coutume d’appeler l’assistance médicale à la procréation (AMP) ou la procréation médicalement assistée (PMA). Bien que relativement efficaces, ces nouvelles pratiques procréatives sont la cible de nombreuses critiques, souvent à caractère éthique. On reproche à l’AMP sa violence, une violence qui forcerait les corps, contrarierait la nature et remodèlerait les rapports habituels de filiation. Cette entreprise critique qui, sous certains aspects, ne manque pas de pertinence, s’exprime cependant de façon tellement outrancière qu’elle en devient proprement injuste. On peut en effet parler d’injustice devant un mouvement critique qui semble ignorer la souffrance des couples infertiles et l’efficacité de la médecine pour alléger cette souffrance. Mais s’il faut reconnaître l’injustice dont elle est victime, il n’est pas pour autant légitime d’offrir un blanc-seing à l’AMP. Très dépendante du développement techno-scientifique, la médecine procréative est entraînée dans une fuite en avant que rien ne semble devoir arrêter, si ce n’est peut-être, justement, la souffrance des patients à laquelle elle est censée répondre et qu’elle pourrait, en débordant, encore amplifier. Pour éviter de tels débordements, l’auteur propose aux praticiens de l’AMP et à leurs patients actuels ou potentiels quelques éléments pour construire une nouvelle éthique amoureuse.
Professional ethics. Deontology --- Reproductive Techniques, Assisted --- Fertilization in Vitro --- Reproductive Techniques --- Ethics, Medical --- Human reproductive technology --- ethics --- Moral and ethical aspects --- 173.4 --- 241.64*8 --- -Assisted human reproduction --- Assisted conception --- Conception --- Human assisted reproduction --- Human reproduction --- Medical technology --- Reproductive technology --- Abortus provocatus. Contraceptie. Kunstmatige inseminatie. Proefbuisbaby's --- Theologische ethiek: kunstmatige inseminatie; leenmoederschap --- Technological innovations --- -Abortus provocatus. Contraceptie. Kunstmatige inseminatie. Proefbuisbaby's --- 241.64*8 Theologische ethiek: kunstmatige inseminatie; leenmoederschap --- 173.4 Abortus provocatus. Contraceptie. Kunstmatige inseminatie. Proefbuisbaby's --- -241.64*8 Theologische ethiek: kunstmatige inseminatie; leenmoederschap --- Assisted human reproduction --- Reproductive Techniques - ethics --- Human reproductive technology - Moral and ethical aspects
Choose an application
In het eerste deel geeft hij een overzicht van de discussie rond kunstmatige bevruchting in de afgelopen decennia, te beginnen met de afwezigheid van discussie. Hierdoor zijn, volgens hem belangrijke psychologische en pedagogische aspecten buiten beeld gebleven en kon de biotechnologische benadering zich ongehinderd breed maken. Daarvan plukken we volgens hem nog altijd de wrange vruchten. Er is een vrijwel directe verbinding tussen technische mogelijkheden en de toepassing ervan. Voorzichtig schetst hij een angstig toekomstscenario, waarin selectie op individuele kenmerken, zoals geslacht, huidskleur en intelligentie, kan plaatsvinden. Hartstochtelijke pogingen om deze welhaast autonome technologische ontwikkeling te attaqueren, hebben nog weinig succes. Dit is beangstigend. Straks schept de mens zichzelf, naar eigen beeld en ideaal. Hoksbergen hekelt de dwang die van de technologie uitgaat. Hij krijgt daarin bijval van Dymphie van Berkel, universitair docent ontwikkelingspsychologie en vrouwenstudies. Zij schrijft in het tweede deel van het boek een behartenswaardige bijdrage over de vraag of prenatale diagnostiek een bevordering of juist een ondermijning is van autonomie van vrouwen. Zij signaleert een onmiskenbare dwang om voorhanden zijnde technologie in te zetten. Die dwang kan expliciet zijn, bijvoorbeeld bij uitsluiting van levensverzekering als in de familie ernstige erfelijke aandoeningen voorkomen. Meer subtiel is de dwang die in de zogenaamd objectieve voorlichting besloten ligt. In elke voorlichting ligt een boodschap, aldus Van Berkel. Elke informatie is een selectie. Verder is er onuitgesproken dwang vanuit de omgeving. Wie durft als oudere zwangere nog prenataal onderzoek te weigeren? In dit tweede deel komen meer critici aan het woord. Een van hen, Egbert Schuurman, bijzonder hoogleraar reformatorische wijsbegeerte en lid van de Eerste Kamer voor de RPF, stelt dat kritiek pas echt steekhoudend is als die wordt losgemaakt van deelproblemen en zich richt op de technologische cultuur. Harde oppositie tegen dit 'technische wapengekletter' kiest Mary Oosterdijk namens de stichting Achtste Dag, een organisatie die met het oog op een kritisch maatschappelijk debat informatie over kunstmatige bevruchting voor het publiek toegankelijk wil maken. Zij hamert vooral op het belang van de toekomstige kinderen. Consequent wordt aan die belangen hooguit marginaal aandacht besteed, stelt zij verontwaardigd vast. Dit geldt sowieso al bij de legitimatie van ivf en zeker als het gaat om vrouwen die op vijftig of 55-jarige leeftijd nog moeder willen worden. Ongelijk heeft zij niet. Ook voor de KNMG is het belang van het kind slechts zijdelings een factor. De psycho-sociale risico's voor het kind zijn waarschijnlijk niet hoog, maar strikt genomen weten we het niet, stelt de artsenorganisatie. Bij deze woorden blijft het. Want de vaststelling van de 'veilige' maximumleeftijd van 55 jaar voor de aanstaande moeder wordt, naast gebrek aan inzicht in effectiviteit en risico's boven die leeftijd, ingegeven door de mogelijkheid dat een moeder dan nog een 'gemiddelde gezonde levensverwachting heeft, die gelijk is aan de periode om een kind tot zelfstandigheid op te voeden'. Maar hiermee zijn de risico's voor het kind niet weggenomen, hooguit is aan een belangrijke voorwaarde voldaan. Het antwoord op vragen over hoe het kind zijn 'oude' moeder zal ervaren, hoe het over vijftien jaar zal reageren op de wetenschap een andere biologische moeder te hebben, en misschien ook vader, blijft onduidelijk. Juist deze onzekerheid zou tot meer voorzichtigheid moeten leiden dan zich nu aftekent. Hoe ver gaan we? biedt voldoende om het noodzakelijke maatschappelijke debat over kunstmatige bevruchting kritisch te voeren. Dat wil zeggen, op onderdelen, want de verbinding tussen de diverse bijdragen is niet sterk, waardoor een samenhangende analyse van mogelijkheden en problemen ontbreekt.
Ethics of family. Ethics of sexuality --- #gsdb5 --- #GBIB:CBMER --- reproductieve technologie (voortplantingstechnologie, medisch begeleide voortplanting, MBV, artificiële voortplanting, kunstmatige voortplanting) --- technique de reproduction (technique de procréation, procréation médicalement assistée, PMA, assistance médicale à la procréation, AMP, procréation artificielle) --- Human reproduction --- Moral and ethical aspects --- Human reproductive technology --- Gezinsethiek. Seksuele ethiek --- Ethics --- Genetic manipulation --- Medical ethics --- Reproductive technology --- Biotechnology --- Book
Choose an application
Professional ethics. Deontology --- Clonage --- Ethique médicale --- Klonen --- Medische ethiek --- 17.023.33 --- 241.63*5 --- Bioethics --- Biotechnology --- -Human cloning --- Human cloning --- -Academic collection --- 061 Ethische problemen --- Genetische manipulatie --- Biotechnologie --- Ethiek --- Klonering --- kloneren (klonen, therapeutisch kloneren, reproductief kloneren) --- Human beings --- Cloning --- Human reproductive technology --- Chemical engineering --- Genetic engineering --- Biology --- Biomedical ethics --- Life sciences --- Life sciences ethics --- Science --- Biologische doeleinden. Bio-ethiek; bioethiek. Übermensch. Medische deontologie --- Theologische ethiek: bio-ethiek (bioethiek); genetische experimenten; transplantatie; eugenetica --- Moral and ethical aspects --- Manipulations génétiques --- clonage (clonage thérapeutique, clonage reproductif) --- Bioethics. --- Human cloning. --- Moral and ethical aspects. --- 241.63*5 Theologische ethiek: bio-ethiek (bioethiek); genetische experimenten; transplantatie; eugenetica --- 17.023.33 Biologische doeleinden. Bio-ethiek; bioethiek. Übermensch. Medische deontologie --- Academic collection --- ethiek --- bio-ethiek --- cloning --- filosofie --- biotechnologie --- kloneren --- reproductief klonen
Choose an application
Christian moral theology --- Professional ethics. Deontology --- Bioethics --- Conception --- Fertilization in vitro, Human --- Embryology, Human --- Embryonic stem cells --- Gene therapy --- Religious aspects --- Catholic Church --- Christianity --- Research --- Moral and religious aspects --- Teaching office --- 241.63*5 --- Theologische ethiek: bio-ethiek (bioethiek); genetische experimenten; transplantatie; eugenetica --- 241.63*5 Theologische ethiek: bio-ethiek (bioethiek); genetische experimenten; transplantatie; eugenetica --- Therapy, Gene --- Genetic engineering --- Therapeutics --- Babies, Test tube --- Human fertilization in vitro --- Human in vitro fertilization --- Test tube babies --- Human reproductive technology --- Embryonal stem cells --- Stem cells --- Human embryology --- Embryology --- Human biology --- Human reproduction --- Fertilization, Human --- Human fertilization --- Fertility, Human --- Fertilization (Biology) --- Contraception --- Biology --- Biomedical ethics --- Life sciences --- Life sciences ethics --- Science --- Religious aspects&delete& --- Research&delete& --- Moral and ethical aspects --- Teaching office. --- Church of Rome --- Roman Catholic Church --- Katholische Kirche --- Katolyt︠s︡ʹka t︠s︡erkva --- Römisch-Katholische Kirche --- Römische Kirche --- Ecclesia Catholica --- Eglise catholique --- Eglise catholique-romaine --- Katolicheskai︠a︡ t︠s︡erkovʹ --- Chiesa cattolica --- Iglesia Católica --- Kościół Katolicki --- Katolicki Kościół --- Kościół Rzymskokatolicki --- Nihon Katorikku Kyōkai --- Katholikē Ekklēsia --- Gereja Katolik --- Kenesiyah ha-Ḳatolit --- Kanisa Katoliki --- כנסיה הקתולית --- כנסייה הקתולית --- 가톨릭교 --- 천주교 --- Bioethics - Religious aspects - Catholic Church --- Conception - Religious aspects - Catholic Church --- Fertilization in vitro, Human - Religious aspects - Catholic Church --- Embryology, Human - Religious aspects - Christianity --- Embryonic stem cells - Research - Religious aspects - Christianity --- Gene therapy - Moral and religious aspects
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|